Feestdagen overleven stress

Hol je ook van het een naar het ander in deze maand? Staat jou agenda vol sociale verplichtingen? En zie je op tegen alle verplichte nummers? Lees dan beslist deze korte blog met tips om de feestdagen ontspannen door te komen.  

 

December is de maand waarin wij samenkomen met onze geliefden. Waarin we onszelf en onze naasten verwennen met aandacht, cadeautjes en lekker eten. Het voelt fijn om te geven en om iets voor een ander te mogen betekenen. Ik geniet van de gesprekken aan tafel na een lekker maal en de verbindingen met de mensen om me heen.

Feestdagen ‘moeten’ leuk zijn

 

Dat moeten is precies waarom de feestdagen ook knagen bij velen. Ik hoor vooral veel vrouwen om me heen zuchten onder de druk. Dat het allemaal veel is en eerder een last dan een plezier. Deze openhartige verzuchtingen gaan gepaard met schuldgevoelens. Het is not done om de feestmaand te bederven met geklaag. Het ‘hoort’ gezellig te zijn en zeuren is een teken van zwakte of van onvermogen. Herken je deze interne tweestrijd? En realiseer je je dat al deze zelfverwijten het alleen maar moelijker voor je maken?

 

Wat maakt die feestdagen zo erg?

Het is vooral de hoeveelheid van afspraken in combinatie met de altijd al volle agenda die de druk opvoert. En voor velen zijn de verplichtingen tegenover familie een zware last. Het hele jaar door gaat iedereen zijn gang en nu moet je opeens bij elkaar komen. Verplicht samen zijn met familieleden waar je niets mee hebt. Hoe dichter de feestdagen naderen, hoe hoger de spanningen oplopen. Geen wonder dat die opgehoopte spanningen tijdens het kerstdiner finaal ontploffen. Helaas een veelvoorkomende bijwerking van de feestdagenstress.

 

Wat kun je doen om feestdagen stress te reduceren? 

Plan dagelijks kleine rustmomentjes in. Hoe regelmatiger, hoe effectiever. Hieronder enkele tips. Kies vooral iets dat bij jou past.

  • Mediteer enkele minuten op een vast tijdstip.
  • Doe een ontspanningsoefening zoals een lichaamsscan.
  • Sluit je ogen en luister naar je ademhaling zonder er iets aan te veranderen. Voel mee met je ritme van in- en uitademen en volg daarbij de op en neergaande bewegingen van je lijf.
  • Zet een koptelefoon op en luister naar muziek die je een ontspannen gevoel geeft.
  • Maak een korte wandeling . Ook fijn na een maaltijd.

 

Wees zacht voor jezelf deze drukke maand

 

Wanneer heb jij jezelf voor het laatst verwend? 

Hieronder nog enkele suggesties

  • Koop ook een cadeautje voor jezelf. Pak het in en leg het bij de andere pakjes onder de kerstboom.
  • Ga lekker in bad liggen met kaarsjes aan en laat iedereen weten even niet gestoord te willen worden.
  • Geef jezelf een massage cadeau. Een voetreflexmassage, hotstone of ontspanningsmassage – ’t is allemaal heerlijk ontspannend.
  • Instaleer je op je bank met een kopje thee en iets lekkers erbij om een film of een serie te kijken of een boek te lezen. Ga even heerlijk op in een verhaal en sluit je af van de wereld om je heen.  Af en toe mag je echt wel loslaten.

 

Gun jezelf die me-time momentjes. Je zult merken, dat je stress vermindert en je meer ontspannen kunt zijn in de omgang met je naasten.

Wil je delen hoe jij jezelf verwend? Ik hoor het graag van je. Mail me info@voluitzijn.nl