In drie stappen vrij van vakantiestress

Wat zijn het toch heerlijke zomerse weken!

De zon schijnt volop en nodigt ons uit wat rustiger aan te doen. Niet alsmaar vooruit hollen, maar ook geregeld achterover leunen. Stilzitten en genieten. Zijn in het hier en nu. Klinkt heerlijk, toch? Je eraan overgeven is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Met de zomervakantie op komst, komt ook de vakantiestress. Volgens gezondheidspsycholoog Ad Vingerhoets levert vakantie per definitie stress op, ook als je vakantie als iets plezierigs ervaart. Vakantie doorbreekt ons dagelijks ritme en vraagt om aanpassing. Dat levert vaak druk en spanning op: bang om niet op tijd alle klusjes af te krijgen voor het vertrek; onzeker of de achterblijvers goed genoeg geïnstrueerd zijn om alle taken tijdens de afwezigheid over te nemen;  een hoop discussies thuis omdat niet iedereen op een lijn zit over waar de reis heen zal gaan of over hoe alle zaken geregeld moeten worden. Kortom, een hoop stress omdat er nog veel moet gebeuren en de to do lijst voorlopig niet kleiner lijkt te worden. Herkenbaar?

1. Sta stil – reflecteer

Vaak zitten we gevangen in een sleur en gaan we maar door, zonder ons af te vragen waar we nu eigenlijk precies mee bezig zijn. Wij nemen geen tijd voor eerlijke (zelf)reflectie. Ervaar je echter veel stress, sta dan stil. Luister aandachtig naar binnen.

Ga voor jezelf na welke verwachtingen je allemaal hebt. Wat is je motivatie om al die dingen te doen die op je to do lijstje staan? Wil je graag de controle vasthouden? Vind je het moeilijk taken uit handen te geven en je toe te vertrouwen aan anderen? Wat meer?

2. Wees realistisch – stel prioriteiten

Vraag je vervolgens serieus af of alle taken echt gedaan moeten worden. Zo ja, ga dan eerlijk bij jezelf na: Moet het allemaal nu? Moet het op mijn manier? Moet ik het doen? Dit zijn confronterende vragen, maar als je eerlijk durft te zijn voor jezelf, zul je merken, dat de antwoorden je veel belangrijke inzichten opleveren.

Zo zul beseffen dat je voor een groot deel zelf verantwoordelijk bent voor de druk die jij ervaart. Dat jij degene bent die de stress creëert. Het mooie van dit inzicht is dat jij ook degene bent die dat weer kan bijstellen. Je kunt ervoor kiezen om het anders aan te pakken. Stel prioriteiten.

3. Doe het samen – vanuit vertrouwen

Ga na welke taken je aan wie kunt delegeren. Maak daar concrete afspraken over en wees daarbij duidelijk in wat jij van de ander verwacht. Houd daarbij niet vast aan het idee dat de ander het op jouw manier moet doen. Vertrouw erop dat de ander zich aan de gemaakte afspraken zal houden, maar geef hem wel de ruimte om het op zijn manier te doen. Oefen in loslaten en overgave en laat je positief verrassen!

 

Tijd om op te laden

Ook al doorloop je bovengenoemde stappen – je hebt waarschijnlijk nog steeds veel te doen. Gun jezelf tijd om tussendoor regelmatig op te laden. Je kunt beter kleine rustmomenten inbouwen en daarna met frisse energie verder gaan, dan blijven doorhollen totdat je accu helemaal leeg is en je stressniveau is gestegen tot vervelende hoogtes. Geregeld stil zitten met een lekker kopje thee of koffie of even naar buiten gaan doet wonderen. Ik wens je een ontspannen zomer!

 

Wil je hieronder delen wat dit artikel bij je heeft opgeroepen?  

asd